INDMELDELSE

Elev på Sundeved Efterskole

Det at tage på efterskole handler om mange ting, men mest af alt handler det om at skulle være sammen med andre elever og de ansatte. Det kan være en stor berigelse og en god udfordring, hvor du får venner for livet. Fællesskabet er vigtigt på Sundeved Efterskole. Du indgår i mange fællesskaber, med dine værelseskammerater, til morgensamling, til middag, til gymnastiktræningen – det bliver dit andet hjem. Et hjem som vi er sikre på at du kommer til at elske. Respekten for andre i ord og handling – er også en del af fællesskabet – og den fælles del af vores hverdag.

  • INTRO

    Skoledragt, spillertøj og opvisningsdragt

    Skoledragt og spillertøj ligger klar ved ankomst. Tøjet skal altid være på skolen og være rent og klar til brug. Der vil i løbet af skoleåret være mulighed for at købe tøj med Sundevedlogo på. Da dette er frivilligt, er det ikke indeholdt i skolepengene.

    Lommepenge

    Eleverne er på fuld kost på Sundeved Efterskole. Dvs. 6 måltider om dagen. Vi mener derfor, at eleverne får en sund og nærende kost tilpasset deres aktivitetsniveau, og vi prøver at hjælpe de unge mennesker til at få nogle gode kostvaner. Vi håber derfor at mængden af slik/sodavand og nudler som eleverne medbringer til skolen efter weekenden bliver holdt på et minimum, og at I som forældre tænker over, hvad lommepengene skal bruges til. Elevernes lommepenge kan indsættes på elevbanken på kontoret.

    Skole-hjem samarbejde

    I skoleårets løb vil I blive inviteret til en hussamtale med elevens huslærer og to fagsamtaler med elevens boglige lærere. Vi håber på et loyalt samarbejde med jer forældre og regner med, at I vil kontakte skolen hvis I har spørgsmål, ris eller ros.

    Vejledning

    På Sundeved Efterskole er uddannelsesvejledning en del af efterskoleopholdet. Hver elev har individuelle samtaler med uddannelsesvejlederne. Der vil også være forskellige arrangementer og særlige uger, som kan være med til at afklare, om den enkelte elev er uddannelsesparat til en ungdomsuddannelse.

  • DAGLIGDAGEN

    Undervisning

    På Sundeved Efterskole er undervisningen niveaudelt. Vi bruger elevernes tidligere karakterer, små prøver i den første uge samt elevernes egne meninger til at danne klasser, hvor eleverne bliver undervist med udgangspunkt i deres niveau. Vi kalder det basis, mellem og udvidet.
    Alle klasser går op til de samme prøver, men undervisningen i løbet af året vil være tilrettelagt efter elevernes niveau.

    Mobiltelefon

    Eleven kan benytte mobiltelefon, når han/hun har fri på eget værelse/huset – dog ikke i lektietimen (18.15 – 19.15) og heller ikke efter kl. 22.30. Overholdes dette ikke vil telefonen blive inddraget i 14 dage.

    Computer og printer

    En stor del af undervisningen er baseret på brug af computer (med Office-pakken). Office-pakken kan lejes i hele skoleåret for 50 kr. Open Office programmerne er ikke nok! Online ordbøger mv. stilles gratis til rådighed for eleven under skoleopholdet.

    Elever som ønsker at benytte computer til terminsprøver og de afsluttende prøver skal selv medbringe en printer.

    I lektietimen og den boglige undervisning skal computeren kun bruges til skolerelateret arbejde. Overholdes dette ikke vil computeren blive inddraget i 14 dage. (Den kan dog hentes og bruges til skolebrug hver dag).

    Anden elektronik

    Små eksterne højtalere til iPads og computere kan medbringes og kan benyttes på moderat lydniveau. Tv, spilkonsoller, microbølgeovne, toastere og lignende må ikke medbringes.

    Sygdom

    Bliver eleven syg, melder eleven sig hos vagtlæreren. Vagtlæreren vil så sammen med eleven afgøre, om eleven skal have en dag på langs i sygeværelset, til læge, hentes hjem, eller om der skal laves andre aftaler. Vi vil meget gerne, at eleverne ikke hentes hjem allerede første sygedag, hvis det bare er en smule forkølelse m.m. Vi skal nok ringe, hvis vi vurderer, at det er bedst, de kommer hjem.

    Ved akutte skader eller sygdom har vi en aftale med Falck om transport af elever til lægevagt/skadestue. Ved mindre akutte tilfælde kan vi benytte det lokale lægehus i Felsted i dagtimerne. Andre, ikke akutte, lægebesøg skal eleven selv afholde transportudgiften til.

    Bruger eleven nogen form for medicin, skal vi vide det.

    Weekender

    Weekenderne er også en vigtig del af efterskoleopholdet. Der vil være nogle weekender, hvor eleverne skal være her og andre weekender, hvor der er mulighed for at være her. Melder eleven sig til en weekend, skal det ske inden tirsdag middag. Melder man sig til en weekend, melder man sig til at være her hele weekenden.

    Vi har fredagssamling kl. 15.15, hvor vi synger en sang, har beskeder m.m. Kl. 15.30 har elever, som skal hjem på weekend, fri. Efter fredagssamling er der servering i spisesalen for alle. Forældre er meget velkomne til at deltage i både samling og efterfølgende servering.

    Elever, som har været hjemme på weekend, skal være retur på skolen igen søndag aften i tidsrummet kl. 19.00 – 22.00. Skulle det ske, at eleven bliver syg eller på anden vis bliver forhindret i at møde ind rettidigt søndag aften, er det vigtigt, at forældrene ringer til vagtlæreren og giver besked. Ring på skolens hovednummer (74 68 03 11), så bliver der stillet om til vagtlæreren. Mails til kontoret bliver normalt ikke læst i weekenderne. Hvis vi ved godnat-runden søndag aften savner en elev, som vi ikke har hørt fra, vil vi ringe hjem til forældrene.

    Fritagelse

    For at eleven skal få mest muligt ud af skoleopholdet, er det nødvendigt at understrege, at eleverne kun spørges fri, når det er absolut nødvendigt. Det kan fx være runde fødselsdage i familien eller andre særlige familiebegivenheder. Vi giver normalvis fri til bøjletandlæge, men ikke til fx almindelig tandlæge, som kan planlægges i forlængede weekender.

    Al fritagelse sker gennem kontoret.

    Fødselsdage

    I forbindelse med fejring af fødselsdag er forældre/familie velkomne på skolen, hvis I laver en aftale via kontoret. Dette skal planlægges uden om lektietime og aftenundervisning. Vi giver som udgangspunkt ikke fri til elevernes fødselsdage, til fx at tage ud at spise eller lignende.

    Vasketøj

    Vi har et nemt og billigt vaskeri på skolen. Det er også en del af det, at gå på efterskole, at man selv vasker sit tøj.

    Glemt tøj

    Hver fredag til fredagssamling bliver glemt tøj fra ugens løb lagt frem. Alt glemt tøj, der ikke er blevet afhentet, sender vi til genbrug to gange om året. Det er en god ide at skrive navn i tøj og sko.

  • I ÅRETS LØB

    Kalender

    Den opdaterede kalender vil altid være at finde på skolens hjemmeside. Det er også her, du vil kunne finde en plan over forårets gymnastikopvisninger (opvisningsplanen offentliggøres i midten af februar 2017).

    Forældreweekend

    Vi afholder forældreweekend fredag den 23. september kl. 19.00 til lørdag den 24. september kl. 14.00. Her vil vi give forældrene et lille indblik i, hvad en efterskolehverdag indeholder. Det er også her, der nedsættes et udvalg af forældre, som tager sig af de elevfester, der ligger uden for skolens regi. Særskilt invitation udsendes til alle forældre en lille måned før.

    Værelsesbyt

    Til jul bytter vi rundt på værelser og huse. Alle elever får et nyt værelse med nye værelseskammerater.

    Foredrag

    Et par gange i løbet af året vil I blive inviteret til foredrag på skolen som vi håber i vil deltage i.

    Landsstævne 2017

    Landsstævne 2017 afvikles i Aalborg. For efterskoleelever starter stævnet mandag d. 26. juni (evt. afrejse søndag) og varer frem til søndag d. 2. juli.
    Eleverne vil være en del af et stort efterskolehold sammen med ca. 5500 andre efterskoleelever fra hele landet.

    De første 3 dage vil stævnet bestå af træning hen mod det fælles opvisningsprogram og tilbudsaktiviteter som fodbold, volley, spring osv. Derefter starter stævnet med opvisninger og oplevelser for hele efterskoleholdet.

    Før stævnet har vi en fælles træningsdag med alle de andre efterskoleelever d. 23. maj.

    Der vil være mulighed for at købe forældrebilletter til ét af de 3 shows som foregår på Aalborg stadion fredag og lørdag.

    Elevtilmelding er senest i uge 43. Betaling sker i uge 45.

    Der vil blive en egenbetaling, for at deltage i landsstævnet, som ligger ud over den faste ugepris. Dette vil dække tøj, transport osv. Nærmere info følger.

  • FORMALIA

    Skolens regler

    • Indtagelse eller besiddelse af alkohol eller narkotiske/euforiserende stoffer er forbudt og overtrædelse vil medføre øjeblikkelig hjemsendelse.
    • Ingen ophold i hinandens gange/huse efter kl. 22.00 (onsdag dog kl. 21.30).
    • Drenge og piger må ikke ligge under samme dyne
    • Skolen er røgfri for både elever og ansatte.
    • Mobiltelefonen skal altid blive på gangen og må ikke bruges i lektietimen og efter kl. 22.30.
    • Alle måltider er obligatoriske.

    På Sundeved Efterskole udviser vi respekt for hinanden – derfor er det bl.a. en selvfølge, at man taler pænt sammen og opfører sig ordentligt.

    Forsikring

    Vort forsikringsselskab anbefaler at eleverne har en fuldtids/-ulykkesforsikring, da mange af de aktiviteter, som er på en efterskole, er at betegne som fritidsaktiviteter i forsikringsmæssig sammenhæng. Elevernes ejendele på værelserne er normalt også dækket af familiens basisforsikring, men spørg jeres forsikringsselskab, hvis I er i tvivl. Se evt. også under sikkerhedsprocedurer på skolens hjemmeside.

    Skolens forsikring dækker ikke elevernes IT-udstyr, tab af data, tyveri eller lignende. Ligeledes påtager skolen sig ikke ansvaret for sådanne begivenheder som måtte ske under opholdet på skolen. Vi anbefaler at undersøge om du eller din husstand har en forsikring der dækker ovenstående begivenheder.

    Prøver, afgangsbeviser og udtalelser

    Eleverne i 8. klasse følger undervisningen på 9. klasses niveau, og de går op til de samme prøver. FP9-prøvebeviserne kan dog først udleveres efter prøverne i 9. klasse, så i stedet udleveres karakterudskrift.

    Eleverne i 9. klasse går alle op til folkeskolens afgangsprøve (FP9) og får beviset herfor. Eleverne i 10. klasse går alle op til folkeskolens 10. klasseprøve (Fp10) og får beviset herfor.

    Alle elever vil få standpunktskarakterer to gange i løbet af skoleåret. Ved skoleårets afslutning udleveres prøvebevis og et efterskolebevis med oversigt over alle de gennemførte fag og alle elever, som afslutter deres skolegang hos os, vil også få en personlig udtalelse.

    2. årselever

    Vi reserverer hvert år pladser til elever, som ønsker at blive 2. årselever. Beslutningen herom tages sammen; elev, forældre og skole. Den første foreløbige tilkendegivelse skal vi have inden den 26. september, og eleverne får mulighed for at tage en tilmeldingsblanket med hjem et par uger før forældreweekenden.

    Skolekredsen

    Skolekredsen er skolens formelle bagland og vælger bestyrelse samt formand for skolen. Som forældre er I også velkomne til at blive medlem af skolekredsen og støtte op om Sundeved Efterskole. Tilmelding via kontoret.

    Nuværende bestyrelse:

    Formand:
    Henrik Pallesen

    Næstformand:
    Claus Aagaard Holm


    Øvrige medlemmer:
    Bodil Søllingvrå
    Søren Wollesen
    Solveig Kappel
    Esben Morthorst
    Inge Marie Callesen

     

BLIV ELEV PÅ SUNDEVED EFTERSKOLE